Iznenadjenje na jednom balu
Mir Jam

Iznenadjenje na jednom balu

Celu knjigu možete poslušati na slusaj.rs platformi

Mir Jam (pravim imenom Milica Jakovljević) jedna je od najčitanijih srpskih autorki prve polovine 20. veka i nezaobilazno ime popularne književnosti između dva rata. Njeni romani i pripovetke nastajali su u duhu vremena koje je brzo menjalo društvene navike, ali i dalje čuvalo stroga pravila oko ljubavi, braka i „ženske pristojnosti“. Upravo na toj liniji napona Mir Jam gradi svoje priče: između intimne čežnje i javnog pogleda, između snova o sreći i realnosti u kojoj ugled porodice, ekonomska zavisnost i običaji često određuju ishod.

U središtu su gotovo uvek junakinje, mlade, osetljive, moralne i ponosne, koje se kreću od naivnosti ka zrelosti. Ljubav je kod Mir Jam iskušenje, iskupljenje i škola karaktera; ne meri se samo žarom osećanja nego i hrabrošću da se donese ispravna odluka kada to ima cenu. Autorka umesto romantičarskog zanosa bira psihološki realizam blizak svakodnevnici: razgovori, pisma, sitni gestovi i nesporazumi grade napetost bolje nego spektakularni obrti. Njena proza je tečna, jasna, bez retoričkih ukrasa, ali precizna u detalju: dovoljno da čitalac „uđe u kuću“ likova, razume njihove dileme i navija za njihov mir.

Poetika Mi Jam počiva na tri stuba. Prvi je toplina: pripovedanje je empatično, nenametljivo, bez moralističke strogoće; i kada lik pogreši, autorka traži razumevanje, ne presudu. Drugi je verodostojnost: svet je sastavljen od prepoznatljivih ulica, stanova, letovališta, balova, kancelarija i železničkih perona, prostora gde se privatno i javno sudaraju. Treći je moralna jasnoća: sreća nije puka nagrada, nego posledica lične čestitosti, istrajnosti i sposobnosti da se u ključnom času odustane od obmane, tuđe ili sopstvene.

Tematski krug obuhvata odrastanje, prvu ljubav, nejednake brakove, iskušenja statusa, glas javnosti, „reputaciju“, ali i diskretne društvene komentare o položaju žene. Mir Jam pokazuje kako društvena očekivanja oblikuju emocije, ali im ne oduzimaju dubinu: njene junakinje umeju da vole, da se uzdrže, da pogreše i da nauče. Zato su priče sentimentalne u najboljem smislu: nežne, životne i utešne, sa jasnim osećanjem mere.